Into the Jungle in Corcovado - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van Bart Wenting - WaarBenJij.nu Into the Jungle in Corcovado - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van Bart Wenting - WaarBenJij.nu

Into the Jungle in Corcovado

Door: Daniël & Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

28 Juli 2016 | Costa Rica, Drake Bay

Hola!!

De eerste week staat in het teken van het onszelf laten opnemen in het tropisch regenwoud van Costa Rica. Het Corcovado national park is hiervoor de ideale plaats omdat in dit park 8 van de in totaal 12 verschillende ecosystemen van Costa Rica aanwezig zijn. Onze ervaring komt dus rechtstreeks uit het hart van de natuur in Costa Rica.

Dag 1 – De eerste dag heeft de focus alleen gelegen op de digitale borden van de verschillende vliegvelden. De vlucht vanuit Amsterdam naar Panama met 4 uur tussenstop om vervolgens door te vliegen naar San jose in Costa Rica duurde 16 uur (Bart). De pechvogel (Daniël) had een vertraging van 4 uur opgelopen door storm waardoor zijn vliegtuig niet kon vetrekken naar zijn tussenstop in Houston. Na zijn totale reistijd van 26 uur stond er een georganiseerde taxirit klaar naar het hotel door ‘Maxi the taxi’ met het bordje “Deen”.

De eerste avond in het hotel maakte wij direct kennis met een dronken Engelsman die in het naast gelegen Casino was weggestuurd door de security, de reden laat zich raden.. Uiteraard probeerde hij bij ons zijn gelijk te halen en bij het zien van de security werd hij vriendelijk ontvangen met: “eeeeehh you fuck face!”

Dag 2 – Na een korte nacht van 4 uurtjes mochten wij eindelijk richting de jungle bij Drake Bay. Op het vliegveld deed de pinautomaat het “toevallig” niet om ons laatste zakcentje aan te vullen omdat er in Drake geen pinautomaat is. Bij het omwisselkantoor kregen wij voor €100 een slordige $86 terug dat ongeveer neerkomt op een commissie van $25.

Vanuit het vliegveld in San Jose liepen wij via de landingsbaan naar een klein propellor vliegtuig en mochten wij plaatsnemen voor een vlucht van ongeveer 30 minuten. In het vliegtuig zaten wij nog net niet op schoot bij de piloot, in de stoelen achter hem. Bij het inzetten van de landing zagen wij over de schouder van de piloot alleen de jungle voor ons.. Na een tijdje was een opening zichtbaar met een stukje asfvalt bedekt met zand. De landing in de jungle op de smalle landingsbaan was bijzonder na onze ervaring op internationale vliegvelden. Op het vliegveld was er geen sprake van een controle en laat staan Douane. Voordat wij het door hadden had de taxichauffeur onze backpacken al bovenop zijn jeep liggen om ons naar het hostel te brengen. De jungle zorgde voor een avontuurlijke rit naar het hostel en een heel bijzondere eerste ervaring van de jungle. Na de eerste meters in de jeep werd er al lucht uit de banden gelaten voor meer grip om de rivier met een waterstand van ruim een meter door te crossen.

We waren meteen enorm onder de indruk van de geweldige flora en fauna in dit gebied. Midden in het regenseizoen waren de bladeren fel groen en helemaal in bloei en leefden allerlei dieren, met name de vogels, helemaal op. Het dorpje Drake Bay bestaat uit een aantal primitieve hostels, restaurantjes en bookingsbureau’s met ongeveer 500 locals die er wonen. Vanuit het hostel hadden wij een geweldig uitzicht op zee, samen met de vele kleine insecten in onze kamer...

Met de night tour door de jungle werd direct de enorme diversiteit aan dieren duidelijk. Een gids nam ons in het pikke donker mee over een wandelpad door de jungle. De meest vreemde en verschillende geluiden van krekels, kikkers, etc. waren van heinde en verre te horen. Met onze zaklampen paraat hadden we na een minuut of 10 meteen onze eerste voltreffer: een bananaspider met een diameter van ruim 15cm. Zijn naam heeft hij te danken aan zijn favoriete fruit en deze zeer giftige spin is recentelijk nog met een doos bananen in Nederland terecht gekomen. Het afstand houden tot sommige dieren door het dodelijke gif of aanvalsmethode wordt door de gids duidelijk toegelicht. Een aanvalsmethode is bijvoorbeeld het afschieten van haren richting onze ogen waardoor je blind kunt raken (de tarantula die we na een klein half uur zagen). Op het pad troffen wij verschillende kikkers, slapende vogels, slangen en andere insecten aan. Aan het einde van het pad mochten wij de tocht vervolgen in de halfmeter diepe rivier waar ook een aantal slangen voorbij zwommen (gelukkig geen giftige). De dichtbegroeide jungle gaf een ontzettend mooi beeld en ook de puurheid van de levende jungle weer.

Dag 3 – Het nachtelijke avontuur met de slangen, kikkers en spinnen werd de volgende morgen vervolgd met dezelfde tocht in het daglicht. Om 5u30 de wekker om met een bootje naar het park af te varen. Het bootje stopte onderweg om nog een groepje spelende walvissen te spotten.

Het Corcovado national park is door National Geographic uitgeroepen tot biologisch meest intense plaats te wereld! Dit tropische regenwoud bestaat uit tal van verschillende bomen van een meter tot 30 meter lang, verschillende soorten planten en ontelbaar verschillend soort dieren. De telescoop zorgde voor een bijzondere inkijk in het dierenrijk waarbij bijvoorbeeld een aap die op 20 meter hoogte zit voor jouw neus zichtbaar is. De gids die leefde voor zijn vak stoorde zich direct aan het geluid dat wij maakten en wees er continue op dat wij stil moesten zijn. Het herkennen van dierengeluiden door de gids was onvoorstelbaar en bij vrijwel ieder geluid wist hij direct om wat voor soort dier het ging. Direct de telescoop afstellen en de gemeende bezorgdheid dat het dier zou verdwijnen was zijn grootste angst. De dieren die wij gezien hebben waren fantastisch! Om maar eens wat dieren te noemen: Howler-, spider- en squirrelmonkey, toucan (vogel), tapir, valk (vogel), coati, peccary, potoo (vogel), red macaw (vogel) en agouti! :)

De hele hike van wel 5 uur op en af door jungle was één grote ervaring. Het was ook heel bijzonder dat veel dieren op een aantal meter afstand zijn te betreden omdat zij ons niet als natuurlijke vijand zien. De krijsende en overslingerende aapjes maakten de dag compleet!

Ons vaste restaurant Claudio’s grill in Drake Bay was na het ruiken van de steenkolen barbeque al direct bekend. Het lokale bier, gegrilde eten en de enthousiaste locals zorgden voor een mooi avondprogramma. De bekende gidsen kwamen stuk voor stuk langs en het personeel probeerde ons continue Spaanse woorden bij te brengen.

De eerste 3 dagen midden in het tropische regenwoud was een schitterende ervaring. Er is absoluut geen luxe maar het leven in de jungle is fantastisch!

Adios & salute! :)

Daniël en Bart

• 01 Augustus 2016 - 09:47

Vader En Moeder:

Bart en Daniël prachtig verhaal en een geweldig avontuur geniet er nog van gr uit Luyksgestel

• 02 Augustus 2016 - 00:25

Ingrid. Moeder Daniel:

Geweldig avontuur voor jullie. Leuk om te lezen. Wat een mooie dingen zullen jullie al hebben gezien. Geniet er nog van!

• 02 Augustus 2016 - 07:20

Ria Loots:

Wat leuk om te lezen. Zal geweldig zijn geweest. Goede voortzetting van de reis en hopelijk komt er nog een reisverslag.

• 02 Augustus 2016 - 08:12

Vader En Moeder, Bart:

Spannend en mooie ervaring, foto's zijn mooi en duidelijk reisverslag